Tuesday, November 06, 2007

Jeg er ikke alene....

Hej derude,

Nu er der godt og vel en uge tilbage inden jeg vender snuden hjemad. Vejret er blevet ret koldt indenfor den sidste uge, og jeg er for første gang i flere måneder begyndt af gå med langærmede trøjer og lange bukser. Og jeg fryser her! Hvordan bliver det mon ikke at komme hjem...

Nå, men jeg ankommer jo lige efter folketingsvalget, og var derfor for første gang forbi det danske konsulat her i Los Angeles for at stemme til valget. Jeg kender ikke andre danskere herovre, og har heller ikke rigtig følt noget behov for at opsøge dem, der måtte være her. Jeg har hele tiden tænkt, der må være andre end mig i den her kæmpe by, men indtil videre er to svenskere og en svensktalende amerikaner, det nærmeste jeg kommet på mine egne landsmænd. Det var derfor ret underligt at træde ind på konsultatet, hvor syv andre danskere var troppet op for at sætte deres kryds til valget, heriblandt den danske præst i Sydcalifornien. Jeg var slet ikke klar over, der er en dansk kirke her, men i bedste landsby stil ligger der tilsyneladende en hvidkalket kirke med røde teglsten en times kørsel syd for Los Angeles. Kirken fungerer desuden som dansk kulturcenter og er centrum for diverse knap så kirkelig events, der blandt involverer snaps, sild og fodbold.
Konsulen fortalte mig, at man regner med der bor 20.000 danskere (1.-3. generation) i Californien. Halløj! Her går jeg rundt og føler mig ind i mellem langt væk hjemmefra, og så er der så mange andre danskere på de her breddegrader. Jeg er overrasket!

Jeg glæder mig rigtig meget til at se alle jer både i Danmark og på Island inden længe.

Kærlig hilsen Dorte - der snart skal til at finde vinterjakken frem... Yay!

PS. Sig til hvis der er nogen af Jer, der skal ha' noget med herovre fra...

No comments: