Tuesday, September 16, 2008

Skal vi flytte til Wien?


"Magnus har fået arbejde i Wien. Han flytter til sommer og vi kan komme med hvis vi vil." Sådan lød beskeden fra Bjarni tirsdag eftermiddag på min telefonsvarer. Der har længe svirret rygter om, at Bjarnis vejleder var på vej væk fra USC, men at det blev til noget, regnede vi ikke rigtigt med.
Med Magnus i Wien står Bjarni i den situation, at han enten kan søge ny vejleder (hvilket også betyder at han må sætte sig ind i et nyt forskningsområde - som i sidste ende kan forlænge hans studietid) eller få vejledning per lang-distance med et par ture om året til Østrig for at mødes med vejlederen. Det er bøvlet men ikke umuligt. En anden mulighed er at rykke teltpælene op og starte et nyt eventyr med tysk, wienervals, apfel strudel og University of Vienna??!

Plus og minus
Vi har i øjeblikket gang i lange diskussioner og passionerede plus- og minuslister om hvorvidt, vi skal tage springet og komme tilbage til Europa før planlagt. Der er en del praktisk, der skal på plads før vi ved om det er muligt på de vilkår, vi gerne ser opfyldt. Bjarni vil gerne have sin phD-grad fra USC og ikke UoV. Så er der noget med finansieringen - hvilket universitet udbetaler hans løn? Og så er der mig: Jeg er endelig begyndt at arbejde, og vil ikke bare flytte med for så at starte fuldstændig forfra.
Men lige meget hvordan vi vender og drejer det, så tilbyder Wien altså nogle muligheder, som vi ikke har her: Jeg overvejer f.eks. rigtig meget at læse videre, hvilket er meget meget billigere inden for EU. Derudover er steder som Bratislava, Prag og Budapest et spytklat væk, og endelig er der bare 2 timer med fly til Danmark. Uha.

Hvad synes I?

3 comments:

Katrine said...

Uh den er svær! Har I mon besluttet jer endnu? Det er jo lidt tid siden indlægget er skrevet, kan jeg se.
Jeg kan sagtens følge jer på både minus og plus siden. Suk...
Men altså... eventyr er jo altid godt! :)
(Men jo, så kan man jo diskutere om eventyret er bedst i LA eller Wien)
Lad os høre om I er kommet tættere på nogen beslutning?

Dorte said...

Jeg tror sgu vi gør det!! Wuaah!! Lige nu er spørgsmålet om det bliver til maj eller december (09), så det har stadig ret lange udsigter, men vi er begge to meget opsatte på at det skal kunne lade sig gøre.
Uh, Katrine, nu skal jeg i gang med at lære tysk - igen...

Anonymous said...

SÅ fik jeg endelig tid til at læse på bloggen! Uh, hvor spændende :o)
Altså den ENESTE grund jeg kunne finde til at I skulle blive, er jo at vi skulle have besøgt jer om 1½ år, hi hi. Meen, det overlever vi nok, Dorita.
Jeg synes bare I skal se at komme tættere på i en hulens fart! Du skal nok finde et godt job eller studie i Wien. Nu har I prøvet udlandet, og nu er det måske tid til nogle omgivelser som minder mere om DK...?
Glæder mig til at høre om jeres beslutning!
KNUS Jane.