Sunday, February 11, 2007

Praktikken

Heya.
Så er det vidst på høje tid og fortælle, hvad det er jeg er taget helt herover for (udover ham min gode islænding), og hvad det er jeg skal lave de næste 4 månender.
International Rescue Committee eller IRC er organisationen, hvor jeg nu slår mine praktikanter-folder. Det er en temmelig stor NGO, der arbejder i over 25 lande med nødhjælp, postkonflikt udvikling og meget andet godt. Derudover er organisationen sammen med (vistnok) 9 andre hjælpeorganisationer "ansat" af den amerikanske stat til at varetage sagsbehandlingen af nyankomne flygtninge i USA. Jeg arbejder nu i Los Angeles afdelingen, som er en ud de 24 IRC-afdelinger, der er fordelt over hele landet.
Antallet af flygtninge, der får asyl i USA stiger nu igen efter stærke restriktioner efter 9/11. LA har gennem længere tid været en af de store USA destinationer for flygtningegrupper. Det er især iranske minoriteter, der ankommer til LA, fordi der i forvejen er stort iransk/armensk samfund. (I løbet af 2007 og starten af 2008 forventer IRC i LA at tage i mod op til 3000 iransk-armenske flygtninge! Det virkelig overdrevet mange, når man er vant til de nuværende danske forhold. - Byen med opland er godt nok også indbyggermæssigt ca tre gange så stor som DK.. men alligevel.)
Nå men afdelingen, som udvider pga stigende antal flygtninge, tilbyder en række forskellige programmer, der er rettet mod at hjælpe de nyankomne. Det som jeg skal være involveret hedder Matching Grant. Programmet er i tråd med IRC filosofi om uafhængighed fra systemet så hurtigt muligt, og drejer sig om at få arbejdsmarkedsparate flygtninge i arbejde inden for de første fire måneder efter ankomst. Det foregår praktisk talt sådan at de ankommer den ene dag, og bliver indskrevet i programmet den næste! Egentlig synes jeg ikke beskæftigelses-programmer er så interessante, men det var her jeg kunne få mest kontakt med flygtinge over den længste periode. Og så var det her, de lige manglede en ekstra hånd. Det som jeg skal lave bliver at mødes med klienter for at høre, hvordan det går med deres job søgning, hjælpe dem med at søge bolig, svare på spørgsmål og sende dem det rigtige sted hen, hvis der er ting, der ikke ligger inden for IRC's rammer at hjælpe med. Desuden skal jeg også hjælpe til med at udvikle nogle workshops for de flygtninge, der er indskrevet i programmet. Det glæder jeg mig til. Endelig kommer jeg muligvis ind over noget fundraising og grant writing (evt. i forlængelse af MG programmet.)
Pga stressede sagsbehandlere og flytning af en del af afdelingen til en anden del af byen har det været ret forvirrende at starte. Det er lige med at finde hoved og hale i det hele her i starten. F.eks. når jeg skal lave job søgning i en by, der strækker sig over et område på størrelse med Sjælland! Hvor ligger tingene i forhold til hinanden og hvad indebære det job, som jeg ikke kender titlen på!?! Nu skal jo lige lære det hele, men jeg håber virkelig jeg selv kan komme på banen og prøve nogle af de ting af jeg har lært.
Vi er i øvrigt fire praktikanter i alt, så det er meget rart, selv om vi arbejder med noget forskelligt.


Mange hilsner fra Dorte - der er blevet moster igen igen!! :)

4 comments:

Ólafur Jens Sigurðsson said...

Hej Dorte and Bjarne, mange hilsner her fra .dk. Lyder spændende det du laver, men en ting jer er nysgerig (er det rigtigt stavet?) over. Har den organisation noget at sige om hvem blever ladt ind i landet eller hjælper de kun til med de flygtninger det er allerede kommet ind?

Oli

Dorte said...

Hej Oli!
Tak for dansen iøvrigt.. Så vidt jeg ved kan IRC ikke selv bestemme hvem eller hvor mange de skal tage i mod. Men hvordan fordelingen foregår mellem hjælpeorganisationerne og de forskellige stater har jeg ikke overblik over endnu.
Håber du kan se enden på specialet?

jette said...

Hej Dorte
Du får lige en tante hilsen. Hold da op hvor jeg er på overarbejde nu efter Indien. Vil du helst have dialog med mig via blog? eller mail? Anyway vi savnede dig til fødselsdagen hvor den lille ny på 2 dage deltog. Helle og benny har været ret seje med at klare fødsel,begravelse og fødselsdag, og så trods alt ret fattede ud.Vi havde en dejlig snak med alle kusinerne Anette, Helle, Tina og Pia men vores piger var jo ikke inviterede så det må vente til vi kan være sammen alle engang når du er hjemme fra LA. Vi er ved at gøre klar til Ninas fødselsdag i morgen. Farmor kommer til frokost og aftensmad og vi skal vække? hende kl.9 med morgenmad og gaver fra Indien. Dejligt at høre om din verden og de udfordringer der er i straks at skulle kunne vejlede andre når du ikke slev ved hvad der er op eller ned endnu-det kræver sin danske kvinde!!! Godt gået Dorte - din mor ville være så stolt af dig.
Knus fra Jette

Anonymous said...

En hilsen fra farmor der er i Århus til fødselsdag. Det har været spændende for farmor at høre hvad det er du foretager dig. Det er mange fremmede ting du skal lave synes farmor. I skal huske at slappe af i unge mennesker og ikke blive stressede. Ha det rigtig godt og pas godt på Jer selv. Nu skal vi op til Nina og spise aftensmad. Vi har været i basar Vest og spist forkost. Det smager jo lidt af udlandet!! Hilsner fra os.
Jette og farmor