Tuesday, January 27, 2009

Kinesisk nytår

Der er stille i vicevært-biksen i dag, så nu kan jeg lige sætte nogle billeder herind fra kinesisk nytårsfest i International Spouses Club - mit arbejde på universitetet. Størstedelen af de kvinder, jeg arbejder med, kommer fra Kina og Taiwan, så det var oplagt at kombinere vores internationale cooking class med at fejre kinesisk nytår. Det blev en festlig eftermiddag med virkelig mange mennesker (30-40 deltagere - normalt er vi mellem 8 og 15). I overstemmelse med kinesiske nytårstraditioner lavede vi jiaozi og kinesisk hot pot, og der blev delt røde kuverter ud til alle (normalt putter man penge indeni, men med vores skrabede budget blev istedet til en nytårs fortune - a la fortune cookies).
Jeg havde fået tre af kvinderne til hjælpe mig med at planlægge og organisere festlighederne. Vi brugte en hel eftermiddag på at lave dekorationer (billede 1), lave plakater m.m.

Og så en lille kulturel note: For kineserne er jiaozis et symbol på rigdom, og ifølge kinesisk nytårsskik skal man spise mange af dem til nytår i håb om, at det nye år bringer rigdom. Derfor skovlede mange af kineserne de her dumplings til sig, og jeg, der ikke var klar over den symbolske værdi, tænkte hvad fanden, tænk oss lige på de andre. Ja, sådan er der altid et eller andet der kommer bag på mig i det her interkulturelle miljø. Det gør det ikke altid helt nemt, men spændende og udfordrende er det ihvertfald.

Dette er 7. indslag på samme måned. Det er total rekord!

Glædeligt kinesisk nytår!








No comments: