Friday, August 04, 2006

Hvor er Brandon og Donna?


Hej alle!

Velkommen til vores nye blog, som vi netop har oprettet så alle dem derhjemme i Danmark og Island kan følge med i vores udskejelser på den amerikanske vestkyst.

Vi ankom i forgårs til Los Angeles, og var så afsindigt spændte på at se alt det, vi har gået og snakket om det sidste halve års tid. Det var meget surrealistisk da vi fløj ind over byen og vide, at det er HER vi skal være i de næste par år. Pigen vi sad ved siden af i flyet var iøvrigt skuespiller og boede i Hollywood (typisk!?).

Nu bor vi så på USC campus, som dækker et stort område med jeg ved ikke hvor mange forskellige fakulteter (Her er alt fra tandlægeskole, lærerseminarium, journalistskole, filmskole mm). Det ligger som en ø isoleret midt i LA’s bad ass neighborhood South Central, men det mærkes nu ikke her. University of Southern California er et privat universitet i den dyre ende - godt nok har jeg ikke set andre universiteter herovre, så jeg kan selvfølgelig ikke sammenligne, men det virker som om at det prioriteres højt, at alting er tip top. Det er derfor virkelig pænt hvor man end vender blikket med statuer, springvand og grønne områder, og det virker helt absurd at der uden for universitetets stakit er farligt.

Som sagt er det et minisamfund i samfundet, hvor en del af universitets 30.000 studerende bor på eller omkring campus. Jeg udforsker området når jeg går tur om morgenen, og opdager alt fra kirker (jeg har ihverfald talt 3!), kæmpe boghandel, teatre, biograf, apotek, bank, restauranter (de har en sushibar!), caféer, biblioteker, stadium, svømmehal mm. De fleste studerende har stadig sommerferie, men der må være nogle sommerkurser igang, for her er langt fra øde.
Det mærkeligste er når det bliver spisetid. Så går man over til cafeteriet og tager en bakke plus tallerken og bestik. Første gang var jeg målløs! Jeg har set det hundrede gang i diverse teenage tv serier, og så lige pludselig står man midt i scenen, hvor teenageunger går rundt med bakkerne fyldt med rød/gul frugt jelly, små mælkekartoner med sugerør osv. Hah! Det er den mest sindsyge buffet, hvor man kan spise og drikke alt hvad man vil, og der er ALT muligt og vælge i mellem. ”Hvor er det mærkeligt at se alle dem som bare går lige ind, og antager det her er normalt” sagde Bjarni den første aften. Det overgår i stor stil vores tidligere kantineerfaring.

Bjarni er startet på kursus om at undervise, og jeg er gået i gang med at søge lejlighed. Vi har et par steder vi skal kigge på i weekenden. Det er noget nyt og egentlig ret ubehageligt, at man i den grad skal tage højde for at finde bolig i et område der er sikkert, men det vender man sig forhåbentligt til...


No comments: