Monday, August 21, 2006

Ud af byen


Hej!!

Jeg er sneget mig ind på Bjarnis nye kontor, hvor de fysiske rammer for er en phd-studerende er en del mere bekvemme end på KU/Binf. Vi har endnu ikke noget internet derhjemme, så det er godt at jeg kan tiltuske mig en computer her.

Forsikring, sikkerhedsinstallationer mm. kom på plads i fredags, hvor vi så endelig kunne få bilen. Vi benyttede weekenden til at teste dens evner, og kørte nordpå langs kysten ad Pacific Highway. Det var virkelig dejligt at komme ud af byen og slappe af sammen! Vi endte i Santa Barbara den første aften og måtte slippe med godt 900 kr for et luset motelværelse. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget andet, for motellet lå ved siden af en karaokebar, hvor vi drak os en pind i øret, og snakkede med de "lokale", og det var vitterlig hyggeligt! Det er absolut minimalt hvad vi drikker af alkohol for tiden, så det brandgodt at slå til søren!
Her er bil og jeg med redbull og vodka i blodet. (sådan må man godt gøre, når det er ens egen bil...)
Lørdag fortsatte vi og spiste smørrebrød og frikadeller i Solvang. Det var hyggeligt, men et ret pudsigt sted (dansk kultur med et twist af hollandske vindmøller og plastic storke på tagene). Jeg ledte efter saltlakrids, men så danske er de åbenbart ikke, for det havde de ikke.


Vi kørte videre forbi et hav af vinmarker (området er kendt for sin Pinot Noir vin), og videre ud langs havet, og så et par søelefanter på vejen. På vej op af bjergene mod Ben Sur national park, som var vores endemål, mødte vi et dansk par, som kom den anden vej fra og fortalte, at det var umuligt at finde overnatning, så vi besluttede at vende om og køre tilbage mod LA med stop i Santa Barbara, som vi ikke havde set i første omgang. Santa Barbara var en rigtig hyggelig overskuelig by (omkr. 80.000 indb), som vi brugte søndagen på at snuse rundt i. Vi så det gamle kloster, hvorfra spanske missionerer lærte de mexicanske indianere om kristendommen og kiggede lidt på butikker. Bjarni fik en slange om halsen af en fyr, der stod og samlede ind til et eller andet slangehalløj. Lidt senere kom han med en KÆMPE slange bag min ryg og skulle til at ligge den omkring mig. Puh, det havde jeg ikke lige bedt om! Jeg nåede at undslippe.
Santa Barbara ligger halvanden time fra LA (når trafikken er god), så det kunne helt sikkert godt blive et sted at tage til i weekenderne fremover, når man får for meget af storby. Vi bliver dog nok lige nød til at lærer nogle at kende her, man kan overnatte hos, for priserne for værelser er tårnhøje.
Det var super godt at komme ud, og se at der er rigtig mange muligheder for spændende oplevelser i områder omkring LA. Jeg tror godt jeg kan gå hen og få lidt fniller af trafik, smog og affald i længden.


Jeg håber at I har det godt derhjemme.
Kærlige hilsner Dorte

No comments: